14 Kasım 2011

Ek besinler-vol.3

İlk defa meyve yerken Karan, armut ve elmadan hoşlanmadı. İnce ince rendelesem de, sert olmasını ve meyvenin kendine has ekşiliğini hissettiğini düşünüyorum.



Mama yaparken her zaman buharda pişirme yöntemini kullandık. O yüzden elma ve armutu da 5 dakika kadar buharda haşlayınca, hafif yumuşuyor ve meyvenin şekeri ortaya çıkıyor. Bu şekilde tadını daha çok sevdi. Zaten bu şekilde meyveyi rendelemeye de gerek kalmıyor, süzgeçle veya çatalla ezip püre yapılabiliyor. Bu kıvam Karan için idealdi.

Yeni bir sebze deneyeceğim zaman öğle öğününü tercih ediyorum. Herhangi bir gaz veya hazımsızlık durumunda gündüz takip edebiliyor ve gece uykusuzluğu yaşamamış oluyoruz.

7. aydan itibaren mamasına 1 çay kaşığı zeytinyağını koymayı ihmal etmedim. Hem yutmayı kolaylaştırıyor hem de malum zeytinyağının yüzlerce faydası var.

4 dişi tamamlayıp, damağının yardımıyla çiğnemeye alışınca, bazı yemekleri süzgeç yerine çatalla ezme dönemine geçtik. Bu ezme işi gün geçtikçe azalıyor ve şuanda 8 dişiyle oğlum artık çok az ezilmiş bir taze fasulyeyi, parçalanmış bir köfteyi veya doğrudan bulgur pilavını çok rahatlıkla yiyebiliyor. Dişler geç çıktığı için, 15. aydan beri, salatalık, biber, havuç ve simiti elinde tutup kemire kemire bir güzel yiyor. Yemeklerin zamanlamasını, Ay olarak değil de, diş sayısı ve yemek yeme deneyimini göz önünde bulundurmak daha gerçekçi oluyor. Aynı zamanda hiç dişi çıkmamış 18 aylık çocukların herşeyi çiğnediklerini de duyduğum oldu.

İlk başlarda mamaları tek sebze olarak verdiğimi daha önce söylemiştim. Sonra ikili karışımlara geçtik. 3. ilave olarak da ekmek ve bir çeşit et diyebilirim. Bazen yeni bir tarif bulmak istediğimde, marketlerdeki hazır kavanoz mamalarının içeriklerinden kopya çektiğim de olmuştur, çünkü o karışımları bebekler gerçekten çok seviyor. Bu karışımları, damak tadını geliştirebilmesini ve daha sonraki dönemde evde pişen yemeklere yabancılık çekmemesini düşünerek hazırladım. Örneğin kabak-pirinç-havuç karışımı gerçek bir kabak yemeğinin içeriğine benzer, veya patates-havuç-tavuk 3lüsü, çoğu patates yemeğinin içeriği ile aynı. Tabi yeşil biber ve soğanla zenginleştirince Karan daha çok seviyor. Hatta 16. aydan beri az az baharat koymaya başladım, kimyon, kekik ve karabiberi gerçekten çok seviyor.

Kavanoz mamalarıyla 8. ayda tanıştık. Bir arkadaşım bir kaç tane alıp getirmişti. Ben taze olandan yana olduğum için, dışarı çıktığımda yanımda minik saklama kaplarıyla taze mama taşıyan biriydim. Ancak tabi mevsim kışken bu taze mamaları korumak kolaydı, ama bahar gelince bozulmasından endişe etmeye başladım. Mart ayında Karan 9 aylıktı, dışarı çıkarken hazır kavanoz mama taşımaya başladım. Doktora danıştım tabi, seyahatlerde falan mecburen veriyorum sakınca görüyor musunuz diye sordum. Aslında içeriğine baktığınızda gerçekten taze sebze var içinde. Fasulyenin liflerini veya havuc kırıklarını çok net buluyorsunuz. Doktor da arasıra vermenin sakıncası olmadığını söyleyince, gezmelerimiz ve seyahatlerimiz beslenme konusunda  biraz kolaylaştı.

Hiç yorum yok: