12 Kasım 2011

Yeni anne ne yer ne içer

Doğumdan 1 hafta sonra hamilelik öncesi kiloma geri gelmiştim. Ve sonraki haftalar her hafta 1 kilo verdim. Hamilelik öncesinden daha düşük kilodaydım, günde 1 litre kuru kayısı kompostosu, 4 litreden fazla içme suyu, 1 litre civarında Humana Still tea tüketiyordum ve sürekli başım dönüyordu. Doğum doktorum çok hızlı kilo verdiğimi, bu yüzden başımın dönmesinin normal olduğunu söyledi.

 Ama kilo kaybımı nasıl yavaşlatacağımı bilmiyordum. Hava çok sıcaktı ve çok süt ürettiğim için sürekli susuyordum. Bu arada kayısı kompostosunu kuru kayısıdan yapıyor ve hiç şeker koymuyorduk. o kadar lezzetli bir içecek ki anlatamam. Kabızlığa da iyi geliyor. Still tea tüketimini azalttım, baktım ki süt bol, onu 2 günde 1-2 fincan kadar almaya başladım. Üstelik o kadar çok acıkıyordum ki sürekli birşeyler yiyordum. En çok tahin pekmez yiyordum. Kan şekerim çok sık düşüyordu ve bu karışım bana çok iyi geliyordu. Zaten tahin süt yapımında önemli etkileri olan bir gıda.

Yediklerimiz 1/1 oranında anne sütüne geçiyor. Eskiler der ki süt iç sütün olsun. Aslında doğru olabilir ama malesef yan etkisi var: Gaz! Emzirirken süt içmek yerine yoğurt tüketmenizi tavsiye ederim. Peynir de aynı etkiyi yaratıyor. Sütteki laktik asit ve bazı enzimler bebeğe gaz yapıyor. Ama yoğurt farklı bir ürün bol bol tüketebilirsiniz. Bağırsakların da en önemli dostlarından.

Ben 8-10 gün içinde gaz yapıcı gıdaları şu şekilde tespit etmiştim: fındık fıstık ve ezmesi, çikolata, süt, barbunya, kola, kavun, karnabahar, çiğ soğan ve kabak (daha sonra mama döneminde söyleyeceğim ama burada da belirteyim: kabağın gaz yapan yeri ortasındaki çekirdekleri, piştikten sonra ayırabildiğiniz için sadece kenarlarını yemeyi deneyebilirsiniz).
Tabi bu gaz yapıcı yiyecekler bebek büyüdükçe azalıyor. Ama süt, çikolata ve fıstık ezmesini emzirdiğim sürece hiç yemedim, etkileri hep sürdü.

Bu gaz meselesinde annenin psikolojisi de çok önemliymiş, genelde stresli annelerin bebekleri daha gazlı olurmuş. Hatta kendine güvenemeyen, tedirgin, bebekle ilgilenen diğer kişilerin arasında kalan annelerin çocukları daha da gazlı oluyormuş. Kolik olan bebeklerin çoğu bu tür bir etken ortadan kaldırılınca, kolikten kurtulmuşlar. Bir çok yerde okuduğum hatta uzman tv doktorlarından duyduğum bu bilgi bana çok mantıklı geldi. Bebeğin annesi herzaman bebeğini en iyi anlayan ve onu en çok mutlu edebilecek kişidir. Bebeğinizin ihtiyaçlarını kararlılıkla ve kendinize güvenerek karşılamanızın, hem sizi hem de bebeği en mutlu edecek şey olduğuna emin olabilirsiniz.


Sütü artıran şeylerin başında su'dan sonra bulgur geliyor. Ama sütün miktarı her zaman bol sıvı tüketmeye dayanıyor. Ayrıca dinlenmek gerekiyor.

Dinlenmek..

Eğer yanınızda sizin yerinize herşeyi düşünen, canınız ne çekerse pişiren, bebek uyudukça rahatlıkla sizin de uyumanızı sağlayan biri varsa, o kişi benim için Kardeşim olarak tanımlı. Bazı annelere, anneleri bu yardımı sunar, benim de bu sabrı ve özeni canı gönülden gösteren kişi kardeşim olmuştur. Umarım ileride, o da anne olunca ben de ona bu kadar destek verme şansına sahip olabilirim.

Hiç yorum yok: