13 Kasım 2011

Mastit hakkında

Karan 2 ayı doldurmak üzereyken, çok aşırı bir süt üretimim vardı. Karan'ın içebileceğinden daha daha fazla. Karan günde 9 sefer emse, 5 sefer de sağmam gerektiği günler oluyordu. Özellikle gece yatağa kadar akıp uykumdan uyandığım zamanlar vardı. Gece sağıp buzluğa atıyordum.



Birkaç gece uyku tatlı geldi, kalkıp sağmadım sütü. Yada 3 sefer sağmam gerekirken 1 sefer sağıp uyudum. Gerçekten tek sebebi uyku tatlı geldi ve üşendim.

Bir sabah uyandığımda kendimi iyi hissetmiyordum. Hani üşütünce hafif bir titreme hissedersiniz, başınız ağırlaşır ve ateşinizin yavaş yavaş çıkacağını bilirsiniz ya, öyle bir halsizlik ve özellikle titreme vardı üstümde.

Karan meme emiyordu ama sağ göğsümde huzursuz oldu ve o sırada bende göğsümde kırmızlık farkettim. Süt döneminde zaten göğüslerinizde şişkince damar yolları görürsünüz. O yollardan biri bir hayli sertleşmiş ve kızarmıştı. Kan oturmuş gibi bir kızarıklık oluyor göğüs sertleşiyor.

Birkaç saat içinde iyice kötüleştim. Ateşim 40 olmuştu ve hareket edecek halim yoktu. Karan sürekli tek göğüsü emdiği için daha çok yorulmuştum. Duşta ılık su ve bebe yağıyla sorunlu memeye masaj yapıp kanalların açılmasına uğraşıyordum ama nafile. Süt kanalım tıkanmış ve 1 damla bile süt gelmiyordu.

Çabaların boşa olduğunu görünce hastaneye gittik. Mastit kelimesiyle tanıştık.

Vikipedi mastit'i şöyle açıklıyor:

Mastitis memelilerde görülen bir meme iltihabıdır. İnsanda oldukça nadir olarak rastlanır. İltihaplı meme kanseri de mastitise benzer belirtiler gösterir.
Genel olarak hamilelik döneminde görülen ve hamilelik dönemi dışında görülen olmak üzere ikiye ayrılır. Mastit doğumdan sonra ortaya çıkıyorsa mastitis puerperalis ve başka zamanlarda ortaya çıkıyorsa mastitis nonpuerperalis denir. Mastitin ağırlığı farklı şekilde ortaya çıkar ve bazen sağuk sarğı (hidroterapi)ile tedavi yeterli iken bazende ilaç gerekebilir.

Doktorun açıklamasına göre, bebeklerin ağız florasında kendilerini hasta etmeyen ama memedeki minik bir çatlaktan süt kanallarına yerleşip orada iltihaplanmaya neden olabilecek basit bakteriler bulunurmuş. Başlangıç düzeyindeki mastit, bebek emdikçe süt kanalı boşaldıkça geçebiliyor. Ama benimki bir hayli tıkanmıştı, Karan emmeye çalışsa da sütü çekemiyordu.

Augmentine antibiyotik ve ateş dürücü minoset verdi, hemen daha orada içtim ve inanın 30 dakika sonra süt akmaya başladı. 1 tane antibiyotik bile bakteriyi nakavt etmeye yetmişti. Süt gelmeye başladığı anda sürekli o memeden emzirdim o gece boyunca, mümkün olduğunca hızla memeyi boşaltmak kanalları açmak gerekiyordu ve her seferinde daha da rahatladım.

Daha sonraki dönemde uyku ne kadar tatlı olsa da sürüne sürüne gidip sütü sağdım :)

Bazen 4-5 saat aralıksız uyuduğumda veya bir şekilde uzun süre emziremediğimde, hafif ateşim olurdu, halk arasında buna da "süt ateşi" deniyor, emzirince veya sağarak memeyi boşalttığınız anda ateş normale düşüyor.

Karan sanki benim sıkıntımı farketmiş gibi o 2 gün boyunca bol bol uyudu.Gece de gündüz de. Ben de onunla beraber dinlendim ve çabucak iyileştim.

Hiç yorum yok: