29 Ağustos 2014

Evde Dondurma Yaptım

Yaz sonu geldi ben nihayet bu tarifi paylaşabiliyorum, ancak 4 mevsim sevilen bir ürün olduğu için herhalde çok problem değildir. Aslında 1-2 sefer deneyip emin olmadan, paylaşmaktan çekindim.

Öncelikle "1 liraya alabildiğin birşeyi neden evde yaptın manyak mısın?" dediniz duydum. Söyleyeyim; şeker, yağ, yumurta beyazı ve özellikle on yüz baloncuk hava kabarcıklarına veriyorsunuz 1 lirayı,süt ürününe değil. Pek dondurma sayılmaz yani. Mevzumuz sağlıklı beslenme, sağlıklı aburcubur. Evde yapılan dondurma oldukça daha fazla maliyet demek, baştan belirteyim.

200g kaymak, yarım litreden az süt, kalitelisinden beyaz çikolata ve %70 civarı kakao olan iyi marka çikolatalar alıyorum.

Bu arada belirtmem gerekir ki, bir çok marka çikolata "bitkisel yağ" içeriyor. Bu da çoğu zaman palm(hurma) veya kanola yağı gibi, düşmanıma vermeyeceğim ürünler demek.

Kaliteli çikolatalar, kakao yağı, süt yağı içerir. Bu nedenle de diğerlerine göre daha pahalıdır. Bitkisel yağ olan ürünlerden zinhar uzak durmanızı öneririm. (Kanola yağının kabacası makina yağı dersek yeridir, kısaca. Küçük bir araştırırsanız görebilirsiniz)

Gelelim dondurma tarifine.
Bu ürünlerle yaklaşık 800g-900g kadar dondurma elde ediyorum.

Telefonda verdiğim tarifle istenilen sonucu alamayan bir arkadaşım oldu. O yüzden olabildiğince net bir tarif yazmaya çalışacağım. Anlaşılmayan yer varsa sorun, düzelteyim.

Aynı malzemelerle çikolatalı ve çilekli 2 kap dondurma yapacağım.

Malzemeler:
200g kaymak
100ml çilekli süt
100ml sade tam yağlı süt
60gr beyaz çikolata
60gr kakaolu çikolata
(benim tercih ettiğim marka Lindt, %60-70 oranında kakao)

Öncelikle çikolataları ayrı kaplarda benmari usulu eritiyorum.
(Benmari: küçük bir tencereye 5-6cm derinliğinde su koyuyorsunuz, üzerine porselen veya cam kase yerleştirin. Kasenin tabanı suya değmeyecek. çikolataları kaseye koyun. kısık ateşte su kaynadıkça çikolatalar ısınan kasede yavaş yavaş eriyecek.)

Kaymağın yarısını derin bir kapta çilekli süt ile önce çatalla eziyorum, ardından bolca köpürene kadar mikserle çırpıyorum.

Ardından 2 yemek kaşığı çilek marmelatı ile çırpmaya devam ediyorum. (marmelatı evde kendim yapıyorum, şekersiz susuz olarak çilekleri kısık ateşte kendi suyu ile kaynatıp pişiriyorum. 2-3 damla limon ekliyorum. Soğuduktan sonra robottan iri kalacak şekilde çekiyorum. Ancak elinizde yoksa,1 kaşık normal reçel ile de yapabilirsiniz. Ben şekere biraz kılım da, bunda tercih sizin.)

Benmari usulu erimiş beyaz çikolata hafif soğumuş ancak sertleşmemiş olmalı. (çok sıcak olursa sütünüz kesilir.) Beyaz çikolatanızı ilave edip çırpmaya devam edin. Kıvamlı ve köpüklü olana kadar yaklaşık 5-6 dakika geçiyor. O sırada çay kaşığı ile tadına bakarsanız, aynı erimiş dondurmaya benzer bir tat ve kıvamını alabilmeniz lazım. Alamadıysanız çırpmaya devam. Yok şekeri az geldiyse çikolata veya reçel ekleyerek biraz daha çırpabilirsiniz. Bu kısımda artık damak tadınıza kalmış bir kaç revizyon gerekebilir yani.



Seralayıp derin dondurucuya koyun 4-5 saat sonra ideal kıvamda olacaktır. Ertesi gün çıkardığınızda çok sert olabilir. Bunun nedeni şeker ve bitkisel yağ olmaması. Normal buzdolabına indirip yarım saat civarı beklerseniz, yine ideal kıvama gelir ve kolayca servis yapabilirsiniz. Artanı yeniden buzluğa koyabilirsiniz.
Normal dondurmalarda yumurta beyazı olduğu için, çözdürüp dondurmak bozulma riski içeriyor ve tehlikeli oluyor. Ancak bu dondurmayı kesilecek kadar yumuşaması için, hafifçe çözdürüp geri dondurmaktan çekinmenize gerek yok. Terayağını dondurmak çözdürmek gibi düşünebilirsiniz, sakıncası yok.

Gelelim çikolatalı dondurmaya:

Çikolatalarınızı ayrı kaplarda eritmiştiniz baştan zaten.
Kaymağın diğer yarısını derin bir kapta sade süt ile çatalla ezip, ardından mikserle çırpıyoruz. Bu da yine bol bol köpük olmalı. Ardından erimiş kakaolu çikolatayı karıştırıp çırpmaya devam. Yine arasıra tadına ve kıvamına bakıp ideal kıvama gelene kadar çırpıyoruz.
Aynı şekilde derin dondurucuda saklıyoruz.

Umarım seversiniz.


Afiyet olsun.





Edit: bu olculerle dondurma kivami cornetto gibi yani kaymakli oluyor. Cocuk surekli yemek istedigi icin kaloriyi dusurmem gerekti ve sut miktarlarini 3 katina cikardim. Daha az tatli ve daha az yagli (buz hissi daha fazla)kaymak kivami icin sut oranlari ile oynayabilirsiniz. Istediginiz kivami 1-2 seferde bulursunuz zaten.


Hiç yorum yok: