13 Kasım 2011

Ek besinler - vol.1

Doktorumuzunda önerisiyle, Karan 6. ayını doldurmak üzereyken gelişimi ve sağlığı yerinde olduğu için anne sütünün hala yeterli olduğunu düşünüyorduk ama tek sorun artık süt yeterince tok tutmuyordu. O nedenle ek besinler vermeye başladık.



Her zaman dediğim gibi her bebek farklı oluyor. Bir çok yerde okuduğum veya doktorumun söylediği gibi meyve suyu ve yoğurt ile başlamak Karan için uygun değildi. Hiç sevmedi ne yoğurdu  ne meyve sularını.

Cam rendeden o kadar uğraşarak çıkardığım elma, armut, üzüm sularına yüzünü ekşitti ve hep tükürdü. Kayısı kompostosunu daha kolay kabul ediyordu. (Kuru kayısıyı doğrudan suda kaynatıyoruz. Şekersiz.)

Bu sırada Karan 6 aylıkken aralık ayında olduğumuz için vereceğim tarifler kış sebze ve meyveleri olacak.
Sindirim sistemi değişik gıdalarla yeni tanıştığı için, hazımsızlık, gaz ve kabız sorunları olması çok doğalmış. Bu yüzden kuru kayısıdan ve rezeneden bol bol faydalandım ve Karan hiç kabız olmadı. Gaz sorununu ise rezene ile olabildiğince hafif atlattık.


Bebekler sadece emmeyi bildikleri için, ilk önce kaşığı dilleri ile ittiriyorlar. Meyvesuyunu biberonda vermeye çalışınca da slikon emziği emmekten hoşlanmadı.

Meyve sulu yoğurt vermeyi denedim. Onu daha büyük bir öfkeyle tükürdü.

Çocuğumun hoşuna gidecek  bir tarif yapacağıma emindim ve denemeye devam ettim :)

En klasik şey olan muhallebiden medet umdum ve sonuç mükemmele yakındı :)
Pirinç ununu suyla boza kıvamında yaptım. Tabiki şekersiz. Şu aşamada amaç öncelikle çocuğun birşeyler yutmasını sağlamaktı. Annesütü zaten bol bol almaya devam ediyordu ve temel ihtiyaçları hala anne sütü karşılıyordu. Bu yaşta amaç öncelikle çocuğa yemek yemeği sevdirmek ve yutmayı öğretmek olmalı diye düşünüyorum. Günde toplam 150gr-200gr kadar ek besin yeterliymiş.

İlk 2-3 gün, günde 50ml kayısı kompostosu içti ve 1 yemek kaşığı kadar muhallebi yedi. 4. gün kayısılarını de ezip verdim. Hem tatlı hem de çok yumuşak olduğu için biraz öğürse de 1-2 kayısının püresini yedi. 5. gün kayısı püresini muhallebiye kattım. 6. gün havuç püresi yaptım. Çok öğürdü. Az da olsa yemiş oldu. Öğürmeleri 2-3 oldu mu vermeyi kesiyodum yoksa 4. seferde kusabilir ve yemekten soğuyabilirdi.

1 haftanın sonunda günde bir öğün meyve kompostosu, 1 öğünde meyveli muhallebi yiyordu.

Buna ek olarak 1/3 muz vermeye başladım. Tüm çocuklar gibi Karan'da muza hiç hayır demedi. (Muz yediğinde kaka koyu yeşil ve lif lif oluyor, korkuya gerek yok, çok normalmiş)

Karan su içmeyi pek sevmedi. Onun yerine komposto içiyordu. Sıvı alımını bir şekilde karşılamak için suyu sevene kadar bu şekersiz kompostaları verdim.

Aradaki buzları muhallebiyle erittikten sonra çorba deneylerime başladım. Sebzeleri kaynatıyor ve sonra plastik tel süzgeçten geçiriyordum. Verdiğim ilk sebzeler, patates, havuç, ıspanak, yeşil ve kırmızı biber (biberin haşlanınca kabuğu çok kolay ayrılıyor ve etli biber seçerseniz süzgeçten güzel bir püre çıkıyor). Yine boza kıvamında olan bu çorbayı öğürse de içiyordu.  Bazen kustuğu oldu tabi malesef :(

Bu kusmalar insanı çok üzüyor. Çünkü o kadar küçük bir bebeğin bu kadar öğürmesi ve yüzü kızara kızara kusması insanın içine oturuyor. Suçluluk duyuyor ve daha sıvı formda ve daha da kolay yiyebileceği şekilde vermek istiyorsunuz.

Aman Sakın! Bağrıma taş bastım ve kıvamı hiç seyreltmedim. Çünkü kolaya alıştıkça diğerini öğrenmesinin imkansız olacağını düşünüyorum. Zaten doktorlar kesinlikle blender püresi önermiyorlar, tel süzgeç ve çatalla ezerek,bazen kussa da, pes etmeyin alışır, diyorlar.

Hiç bir öğününü blenderdan geçirmedim. Bahsettiğim basit süçgeç hem plastik olduğu için besin değeri korunuyor, hem de 1-2 sefer geçirdiğinizde çok ince bir püre oluyor ama asla blender gibi çorbaya döndürmüyor. Püreyi suyla, sütle, et suyuyla veya meyve suyuyla karıştırıp, çatalla çırparak inceltiyordum. Özellikle mandalina suyunu yarı yarıya sulandırıp mamalara katıyordum.

Birkaç denemeden sonra domates, kırmızı biber, tarhana vb. kırmızı sebzelere alerjisi olduğunu farkedip, diyetinden çıkardık.

Her mamaya her ne sebzesi olursa olsun, 1 adet haşlanmış kayısı püresi de koymayı ihmal etmiyordum. Hazmı kolaylaştırdığı gibi, güzel bir tat ve koku verdiği için Karan çok hoşlanıyordu.
İlk defa deneyeceğim gıdaya, bebekler için olan rezene çayından 30ml suya yarım çay kaşığı eriterek, katıyordum, bu da gaz için iyi geliyordu.

Hiç yorum yok: